Suomen hallituksen talouspoliittisessa ministerivaliokunnassa linjattiin vuoden 2020 lopulla liikenne- ja viestintäministeriön ja valtiovarainministeriön yhteistyöstä koskien suuria raideliikennehankkeita, joiden suunnittelu on käynnissä. Hankkeissa suunnitellaan nykyistä nopeampia junayhteyksiä väleille Helsinki–Turku, Helsinki–Tampere ja Helsinki–Porvoo–Kouvola. Suunnittelusta vastaavat tehtävää varten perustetut julkisesti omistetut suunnitteluhankeyhtiöt ovat Turun Tunnin Juna Oy (nykyisin Länsirata Oy), Suomi-rata Oy (nykyisin Lentorata Oy) ja Itärata Oy.
Ministeriöt ovat vuosien 2021–2022 kuluessa toteuttaneet yhdessä Suurten ratahankkeiden rahoituksen ja investointimahdollisuuksien selvityshankkeen, jossa on selvitetty kyseisten ratahankkeiden investointiedellytyksiä, sisältäen kiinteistökehitysmahdollisuudet, liikennöintitulot ja muut mahdolliset rahoitustavat. Tavoitteena on ollut erityisesti selvittää se, kuinka suurta julkista maksuosuutta (valtio ja kunnat) edellyttäisi kunkin hankkeen toteutus sekä mitä muita vaihtoehtoisia rahoituslähteitä voitaisiin hyödyntää. Selvityshankkeen tavoitteena on ollut luoda käsitys investointikyvyn mittaluokasta päätöksenteon tueksi tehtäessä pitkän aikavälin linjauksia yhteysvälien rakentamisesta ja käynnistettäessä niihin perustuvia neuvotteluja mahdollisiin investointeihin osallistumisesta kaupunkien ja kuntien kanssa.
CAPEX Advisors on toiminut Suurten ratahankkeiden rahoituksen ja investointimahdollisuuksien selvitystyössä rahoituksen asiantuntijana. CAPEXin tehtäviin on kuulunut hankkeen toteutuskelpoisten rahoitus- ja takaisinmaksumallien kuvaus, hankkeen organisointi- ja hallintomallin kuvaus ja arviointi, mahdollisten etenemispolkujen arviointi, investointihankkeiden toteuttamisen ja rahoittamisen taloudellinen mallintaminen hankeyhtiömallia soveltaen sekä hankkeiden aiheuttamien taloudellisten vaikutusten arviointi hankeyhtiön omistajille.
Kysy lisää: Pekka Neva, Partner pekka.neva@capexadvisors.fi